Od 1. novembra svi vozači su u obavezi da na svojim automobilima imaju zimske ili barem univerzalne pneumatike. Zašto je to važno. Iz više razloga.
Zimi je broj saobraćajnih nesreća šest puta veći nego leti. Bilo da je na putu sneg, led, raskvašen sneg ili samo voda, zimi gume slabije prianjaju i imaju znatno smanjene ukupne performanse. Pukovnik policije Zlatko Belencan kaže da kočioni sistem može biti idealan, ali da je vožnja sa letnjim gumama zimi isto kao kada bi čovek koji je snažan imao japanke na nogama i klizao se po ledu.
“Zakonodavac je predvideo da je minimum četiri milimetra za zimski pneumatik, a stručnjaci kažu da kad već dođe do četiri milimetra, a to je minimum, gube se svojstva pneumatika. Zimska guma skraćuje zaustavni put. Imamo i zakonsku obavezu, ali i potrebu da se zaštiti život”, kaže Belencan.
Prema njegovim rečima, ako se krećete brzinom od 50 kilometara na sat, zaustavni put je 25 metara.
“Ako se nemaju adekvatni pneumatici, zaustavni put biće mnogo veći”, napominje Belencan.
Na pitanje da li bi trebalo rotirati pneumatike od sezone do sezone, napominje da stručnjaci smatraju da je to potrebno da se uradi.
“Ja sam u istraživanjima došao do saznanja da godina proizvodnje ne utiče na svojstvo pneumatika. Bitno je da se promene kada su letnji uslovi. Od 1. aprila treba skinuti zimske pneumatike i montirati letnje, jer će duže da traju. Miholjsko leto može da se prekine već danas, i da temperatura u pojedinim delovima Srbije bude ispod sedam stepeni, i tamo letnji pneumatik neće imati svojstvo gde je 13 ili 14 stepeni”, ukazuje Belencan.
Dodaje da se ispod sedam stepeni letnja guma stvrdne i postaje kao sanke.
“Kočioni sistem može biti idealan, ali to je isto kao kada bi čovek koji je snažan imao zimi japanke na nogama i klizao se po ledu. Nije slučajno izmišljeno hemijsko svojstvo i geometrijski deo gume. Izuzetno je bitno zbog zaustavnog puta, ali bezbednost se računa kad od mesta A do mesta B stignete bezbedno”, ističe Belencan.
Belencan navodi da su gume za sve sezone zakonski dozvoljene, ali su istraživanja pokazala da te gume ne mogu biti univerzalne.
“One zbog hemijskog svojstva i šara ne ispunjavaju uslove. Propisno jeste, ali da li će biti bezbedno jeste diskutabilno. Najbolje je da ako se koriste te gume, da imaju obavezno pahuljicu, ili planine sa tri vrha. To su te međunarodne oznake da se radi o gumama koje su zimske. Mnogih stvari nema kod univerzalnih”, ističe Belencan.